Veelgestelde vragen

Klik op het onderwerp waar u een vraag over heeft. U kunt ons natuurlijk ook altijd bellen op 0297 523159 of mailen naar support@muiswerk.nl. 




 

  Voorbereidingen

 

1. Hoe kan ik de link naar Muiswerk Online opslaan in een snelkoppeling (Windows pc)?
Bekijk het aanmaken van snelkoppelingen in de instructievideo of download een pdf van de uitleg.

2. Hoe maak ik een snelkoppeling op het hoofdscherm van mijn iPad?
Bekijk het aanmaken van snelkoppelingen op de iPad in de instructievideo of download de pdf

3. Hoe maak ik een snelkoppeling op het hoofdscherm van mijn Windows tablet?
Bekijk het aanmaken van snelkoppelingen op een Windows tablet in de instructievideo

4. Welke browsers kan ik gebruiken met Muiswerk Online?
U kunt Firefox, Chrome, Safari, Internet Explorer en Edge gebruiken.

5. Welke computers of tablets kan ik gebruiken met Muiswerk Online?
U kunt Linux, Windows 7, 8 en 10, Mac, iOS, Android, Windows tablet en Chromebook gebruiken.

6. Wat zijn de systeemeisen voor Muiswerk Online?
Muiswerk Online is een web-based applicatie en werkt op alle moderne webbrowsers en eigentijdse computers en tablets. Op pagina 162 van de Muiswerk handleiding leest u welke minimale systeemeisen benodigd zijn.

7. Hoe stel ik de ‘huidige opleiding’ in?
De uitleg voor het instellen van het opleidingsniveau vindt u hier.

8. Hoe kan ik gebruikers invoeren?

  • Voor het primair onderwijs: bekijk de video over de import van EDEXML bestanden. 
  • Voor het primair onderwijs via ParnasSys: bekijk de pdf. 
  • Via het standaard formaat transtool bestand (CSV). U vindt de uitleg hier
  • Handmatig: bekijk hoe dat werkt. 

9. Kan ik ons Muiswerkaccount koppelen met ParnasSys?
Ja, het is mogelijk om gebruikersgegevens direct te importeren vanuit ParnasSys. Open het stappenplan.

10. Kan ik ons Muiswerkaccount koppelen met Rovict-Esis?
Ja, het is mogelijk om gebruikersgegevens direct te importeren vanuit Rovict-Esis. Open het stappenplan. 

11. Hoe archiveer ik groepen gebruikers?
Het archiveren van groepen gebruikers is te bekijken in deze video.

12. Hoe communiceer ik de inloggegevens met de gebruikers?
Druk labels af met de inloggegevens en de url om uit te delen aan uw leerlingen. Bekijk de korte instructievideo hier.

13. Ik wil een brief met inloggegevens sturen naar ouders, kan dat?
Ja, u kunt een voorbeeldbrief downloaden. Combineer de voorbeeldbrief met de inloggegevens van de gebruiker. Gebruik hiervoor de export van naamgegevens (csv), zoals beschreven in deze pdf

Terug naar boven.

 

  Inloggen

1. Is mijn Muiswerk schoolingang te vinden in Google Zoekmachine?
Nee, de schoolingang is alleen te benaderen via https://online.muiswerken.nl/.

2. Waar kan ik inloggen bij Muiswerk Online?
Iedere school of instelling heeft een eigen unieke inlogpagina: https://online.muiswerken.nl/uwkorteschoolnaam. 

3. Ik wil mijn kleuters laten inloggen met plaatjes. Kan dat?
Ja, inloggen met plaatjes is mogelijk op school via een speciale url. Bekijk hier de uitleg.

4. Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Ga naar uw schoolingang, klik op de tekst ‘Inloggegevens vergeten?’ en volg de instructie.

5. Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten. Wat moet ik doen?
Ga naar uw schoolingang , klik op de tekst ‘Inloggegevens vergeten?’ en volg de instructie.

6. Ik kan geen nieuw wachtwoord opvragen via de website, wat nu?
Bel Muiswerk Support op 0297-523159, op werkdagen van 9:00-17:00 uur.

7. Mijn leerling is het wachtwoord vergeten. Wat kan ik doen?
Log in als docent en geef uw leerling een nieuw wachtwoord. Dat kan via de knop Gebruikers/Leerlingen, selecteer de leerling en klik op ‘Wijzig’. Vernieuw het wachtwoord en druk op ‘Bewaar’.

8. Single Sign On werkt niet meer. Wat is er aan de hand?
Bent u recent overgestapt naar een andere ELO? Neem dan contact op met Muiswerk Support 0297-523159. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de Kennisnet Federatie om te informeren. Dit kan per e-mail via servicedesk@kennisnet.nl of telefonisch op het nummer 0800 321 22 33.

9. Ik krijg de melding 'U kunt helaas niet aan de slag met Muiswerk Online. Voor deze account wordt na zes maanden nog steeds het standaard wachtwoord gebruikt.' 
Bel Muiswerk Support op 0297-523159, op werkdagen van 9:00-17:00 uur.

Terug naar boven. 

 

  Werken met de oefenprogramma's

1. Ik zie geen toetsen. Wat is er aan de hand?
Er kunnen diverse redenen zijn:
- U zit niet op school? Buiten school komen de toetsen niet tevoorschijn.
- U zit wel op school en er is een grijs huisje rechtsboven in beeld? Houd uw muis boven dat huisje en noteer het ip-nummer of kijk hier om uw ip-nummer te achterhalen. Geef dit ip-adres aan ons door via 0297-523159.
- Als de Didactische Mode AAN staat wordt slechts één knop getoond. Heeft u een Persoonlijk OefenProgramma (POP), dan kunt u even niet toetsen. Pas als de oefeningen weggespeeld zijn komen de toetsen weer te voorschijn, tenzij u het POP wist (zie instructievideo).

2. Ik zie alleen de knop ‘Jouw oefeningen’. Hoe krijg ik de knop ‘Wat weet je al?’?
De knop 'Wat weet je al?' verschijnt pas nadat de persoonlijke oefeningen zijn weggespeeld. Lukt dit niet? Wis het POP (persoonlijk oefenprogramma) dan volgens de instructievideo. Daarna verschijnt de knop 'Wat weet je al?'.

3. Hoe vergroot ik het Muiswerk scherm?
Druk op F11 om de browser full-screen te zetten en ZOOM vervolgens met de knoppen CTRL + en CTRL -. Via CTRL 0 gaat u terug naar het oorspronkelijke formaat.

4. Ik heb geen geluid in Muiswerk Online.
- Optie 1: het geluid van uw pc staat uit. U ziet helemaal rechtsonder in uw beeldscherm (in de taakbalk) het icoon van een luidsprekertje met een verbodsbord. Klik op dat icoon en sleep het schuifje naar boven.
  
- Optie 2: ontbreekt het geluid in de uitlegschermen? Dan is het geluid uit gezet. Klik op de knop 'Geluid' (onder het uitlegscherm) om het geluid weer aan te zetten. 
  
- Optie 3: Sluit een hoofdtelefoon aan op de computer en log opnieuw in.
- Optie 4: Een filter of proxyserver houdt het geluid tegen. Zet online.muiswerken.nl op een whitelist
- Optie 5: De driver van uw geluidskaart is verouderd. Neem contact op met uw systeembeheerder.

5. Wat is het leerplan?
Het leerplan zorgt ervoor dat leerlingen alleen de modules zien die geschikt zijn voor het betreffende leerjaar en de opleiding van de leerling. Kortom, meer focus en een beter resultaat. Meer informatie vindt u hier of voor het basisonderwijs hier

6. Hoe stel ik het leerplan in?
Ziet u geen tabblad ‘Leerplan’ in uw schoolingang? Bel met Muiswerk Support via 0297-523159 om deze functie aan te zetten. Het gebruik van het Leerplan is te bekijken in de instructievideo of in de pdf

7. Hoe kan ik lesmodules verbergen?
Via het Leerplan, bekijk de uitleg in deze video of in de pdf

8. Hoe kan er ik extra lesmodules koppelen aan mijn leerling?
Via het Leerplan, bekijk de uitleg in deze video of in de pdf

9. Kan ik het doelniveau per programma wijzigen?
Ja, doelniveaus zijn eenvoudig per deelvaardigheid, klas of gebruiker te wijzigen via het Leerplan. Bekijk de uitleg in deze video of in de pdf over het Leerplan. 

10. Ik heb lesmodules klaargezet in het Leerplan, maar deze lesmodules komen niet tevoorschijn bij de leerling. Hoe kan dat?
Het Leerplan kent de functie ‘module 1 voor 1’, waarbij per vakgebied alleen de lesmodule met het laagste niveau getoond wordt. Pas als deze lesmodule gehaald is komt de volgende lesmodule te voorschijn. Meer over deze instelling lees u hier. U kunt de instelling wijzigen via ‘uitgebreid aanpassen’. Bekijk eventueel de instructievideo hier.  

11. Ik zie geen programma’s, hoe kan dat?
De lesmodule is verborgen en wordt daardoor niet getoond. Maak de module zichtbaar via de ‘Verberg module’ optie. Lees hier hoe dat werkt. 

12. Het resultaat van een bevroren toets of oefening is niet terug te vinden in de scorelijst. Hoe kan dat?
- Na het bevriezen van een toets of oefening worden de resultaten niet direct opgeslagen. Pas als de toets of oefening is afgerond zal het resultaat worden opgeslagen.
- Na het bevriezen van een toets dient die toets binnen 24 uur afgemaakt te worden, anders vervallen het resultaat en de werktijd alsnog.
- Na het bevriezen van een oefening dient die oefening binnen 8 dagen afgemaakt te worden, anders vervallen het resultaat en de werktijd alsnog.
- Door een bevroren toets of oefening te ontdooien en vervolgens te beëindigen, worden het resultaat en de werktijd niet opgeslagen. 

13. Er staat DEMO bij mijn programma’s. Wat is er aan de hand?
- Bent u docent? Dan zijn de Muiswerkprogramma’s alleen als DEMO te bekijken.
- Bent u student/leerling? Dan is het maximum aantal gebruikers voor deze module bereikt òf de licentie is verlopen. Laat dit weten aan uw docent, zodat hij of zij contact kan opnemen met Muiswerk Verkoop via 0297-361664.

14. Hoe gebruik ik de Takenmap?
Download een pdf van de uitleg of bekijk het instructiefilmpje

Terug naar boven. 

 

  Rapportages oefenprogramma's

1. Ik zie geen resultaten. Hoe kan dat?
Selecteer de juiste lesmodule bij de resultaten. Via de knop ‘Instelling nu’ kunt u de instellingen wijzigen. Of bekijk het scoreoverzicht met alle scores tot nu toe. Dit wordt uitgelegd in het scholingsboekje.

2. Hoe krijg ik de voortgang van een klas in beeld?
Lees hier hoe dit werkt. 

3. Hoe werkt de grafische voortgangsmeter?
Per gebruiker kunt u een grafische voortgang bekijken. Download de uitleg hier.

4. Ik wil een diploma voor een leerling afdrukken. Hoe doe ik dat?
De procedure voor het afdrukken van diploma’s vindt u hier als pdf.

5. Waar vind ik het POP en hoe kan ik hem wissen?
Het POP (Persoonlijk OefenProgramma) is te bekijken en te wissen in de voortgangsmeter. Bekijk hier de instructievideo of download een pdf van de uitleg.

6. Alle resultaten op een rij, waar vind ik die?
Het scoreoverzicht is precies wat u zoekt. Bekijk in het scholingsboekje hoe dit werkt. 

7. Alle scores per programma in één scherm, kan dat?
Ja, dat noemen wij de scorematrix. U kunt de uitleg downloaden als pdf.

8. Hoe zie ik op welke rubrieken een leerling uitvalt in een toets?
De rubriekenmatrix levert de informatie die u zoekt. Download een pdf van de uitleg. 

Terug naar boven. 

 

  Testsuites

1. Hoe kan ik testafname inplannen voor mijn klas?
Het inplannen van testafnames is in beeld gebracht in deze video. U kunt de uitleg hier als pdf downloaden.

2. Twee studenten zijn afwezig. Hoe kan ik deze studenten op een later moment de test laten maken?
Plan de hele klas opnieuw in voor dezelfde afname op een ander moment. Dat gaat het snelst. U wijzigt dan namelijk een bestaande afname voor de hele klas. Iedereen die de testen al AF had zal geen last hebben van deze nieuwe planning en mag gewoon oefenen.

3. Hoe kan ik binnen Muiswerk Online de Oefenprogramma’s met de Testsuites koppelen?
Dat kan door na het maken van de testen van de testsuites de vakprotocollen aan te maken en te activeren. Meer uitleg vindt u hier

4. Kan ik de samenstelling van een vakprotocol wijzigen?
Ja, de samenstelling van het vakprotocol is te wijzigen via het Leerplan. Bekijk de instructievideo

5. Ik zit op school en zie geen toetsen. Wat is er aan de hand?
- Het ip-nummer van de school is niet bekend bij Muiswerk Online. Geef het juiste ip-nummer door (zie www.mijnip.net) via 0297-523159. 
- Optie 2: De testafname staat nog niet actief. Bekijk de instructievideo.
- Optie 3: Het maximum aantal kandidaten is bereikt. Neem contact op met Muiswerk Verkoop 0297-361664.

6. Gebruikers zien de verkeerde toetsen. Wat gaat er mis?
Tijdens de testafname volgt de gebruiker een testprotocol. Per opleidingsniveau geldt een ander testprotocol. Wijzig de ‘huidige opleiding’, de uitleg vindt u hier.

7. Ik kan geen testen inplannen en krijg de melding 'Geen actieve testen beschikbaar in dit testgebied voor deze opleiding.' Wat kan ik doen?
De huidige opleiding van deze gebruiker is niet ingevuld. De uitleg voor deze instelling vindt u hier.

8. Het testprofiel van één gebruiker is onvolledig. Wat is er mis gegaan?
- Optie 1: Deze gebruiker heeft het testprotocol nog niet volledig gemaakt. Plan de testafname opnieuw in en laat het testprotocol afmaken. Bekijk de video om te zien hoe dat werkt.
- Optie 2: Deze gebruiker heeft een afwijkend opleidingsniveau t.o.v. zijn klasgenoten. Advies: plan de testafname individueel in voor deze leerling, zoals u in dezelfde video kunt zien.

9. De ingeplande testafname komt bij sommige gebruikers niet tevoorschijn. Wat is er aan de hand?
- Optie 1: Een klassikale testafname wordt overschreven door een individuele testafname. Exporteer het testplan en controleer op individuele testafnames. De instructievideo is hier te vinden. 
- Optie 2: De student heeft deze toets(en) al eerder gemaakt in deze testperiode. Een testgebied kan slechts één maal afgenomen worden per testperiode.

10. Hoe vaak kan een toets gemaakt worden?
Muiswerk Online biedt de mogelijkheid de testafnames in te plannen, verdeeld over drie periodes van vier maanden. Op die manier kunnen testsuites vaker afgenomen worden. Binnen één periode kan een testsuite maximaal één keer gemaakt worden door een kandidaat. Houd daar rekening mee in uw testplanning.
- Periode 1: 1 augustus tot 1 december
- Periode 2: 1 december tot 1 april
- Periode 3: 1 april tot 1 augustus

11. Kan ik resultaten van meerdere testperiodes vergelijken?
Jazeker, hiervoor kunt u het tabblad Groei gebruiken. Meer informatie over het vergelijken van resultaten van de verschillende testperiodes en het gebruik van het tabblad Groei vindt u hier.


Terug naar boven. 

 

  Foutmeldingen

1. De Muiswerk Online schoolingang laadt niet.
Kijk op http://www.muiswerk.nl/artikelen/nieuws of er momenteel storingen zijn. Zijn er geen storingen? Bel ons dan op 0297-523159 voor hulp.

2. Ik krijg de melding dat ik niet kan inloggen (IP onbekend), wat moet ik doen?
Log in vanaf uw schoollocatie. Bent u al op uw schoollocatie? Dan is het ip-adres blijkbaar nog niet doorgegeven aan Muiswerk Educatief. Bel ons op 0297-523159 en geef uw ip-nummer door (te vinden op www.mijnip.net).

3. Ik zie alleen de knop ‘HELAAS’ in de Testsuite. Wat is er aan de hand?
- Optie 1: Het maximum aantal kandidaten is bereikt, oftewel, uw licenties zijn op. Neem contact op met Muiswerk Verkoop via 0297-361664.
- Optie 2: De licentie is verlopen, oftewel, de einddatum is bereikt. Neem ook dan contact op met Muiswerk Verkoop via 0297-361664.

4. Muiswerk constateert dat de internetverbinding verbroken is. Wat nu?
Blijf geduldig wachten tot Muiswerk weer bij u terug komt. Krijgt u een wit scherm, druk dan op F5 (= vernieuw internetpagina) om het laatste scherm weer terug te krijgen. Als de verbinding weer is hersteld kunt u de toets of oefening afmaken zonder verlies van resultaat.

5. 'Er is nog een andere Muiswerk Online sessie actief in deze browser.' Wat nu?
Sluit de browser (incl. alle tabbladen) en start uw internetbrowser opnieuw. U kunt nu weer probleemloos inloggen bij Muiswerk Online. Deze melding wordt veroorzaakt doordat er de vorige keer niet netjes is uitgelogd.

6. Ik kan de schoolingang niet vinden: 'Deze schoolingang is niet bekend bij Muiswerk Online.'
Typ de schoolingang in de adresbalk van uw browser op deze manier: https://online.muiswerken.nl/uwkorteschoolnaam.

7. Ik krijg een wit scherm met de melding ’pagina niet beschikbaar’. Wat moet ik doen?
Druk op F5 (pagina vernieuwen) en u komt terug in de Muiswerk zonder verlies van resultaat.

8. Ik krijg de melding 'Tijdens het maken van de oefening zijn temperatiefouten opgetreden. Meld dit aan de uitgever a.u.b. Het resultaat kan niet opgeslagen worden.'
Temperatiefouten kunnen optreden bij dataverlies (package loss) of instabiel internet. Leeg uw cachegeheugen met de toetscombinatie CTRL+SHIFT+DELETE. Laat ons via support@muiswerk.nl ook even weten dat u deze melding heeft gezien.

9. Ik krijg de melding 'Kan geen verbinding maken.' Wat moet ik doen?
Controleer of uw computer verbonden is met het internet en druk op F5 (pagina vernieuwen).

10. Muiswerk Online kan geen animaties afspelen vanaf de schoollocatie.
Zit u in een schoolnetwerk met Windows Server 2008? Vraag dan uw systeembeheerder de Desktop Experience Update voor Windows Server 2008 te installeren. Deze update bevat de juiste decoders voor het afspelen van video met H.264 compressie en geluid met AAC compressie.

Terug naar boven. 

 

  Apps

1. De MOT-app kan mijn school niet vinden. Wat moet ik doen?
Het instellen van de accountgegevens in de Muiswerk Online Tablet App wordt behandeld in de pdf.

2. Hoe stel ik de MuisMeter app voor ouders in?
Deze video laat zien hoe de MuisMeter werkt. U kunt de uitleg ook hier downloaden.

3. Hoe gebruik ik de MuisMeter-L voor docenten?
Het instellen van de MuisMeter-L app kunt u bekijken in de handleiding.

4. Ik mis de ‘Naar klassen’ knop in de Muiswerken app
Het activeren van de ‘Naar klassen’ knop is te zien in de video, die hier binnenkort beschikbaar is. 

5. Mijn app doet het niet meer, wat nu?
Verwijder de app van uw devices en download/installeer de app opnieuw.

Terug naar boven. 

 

  Beheerder/expert

1. Hoe kan ik het cache geheugen van mijn browser legen?
Leeg uw cachegeheugen met de toetscombinatie CTRL+SHIFT+DELETE.

2. Hoe reset ik Muiswerk naar de originele instellingen.
De ‘Totaal reset’-functie is beschikbaar voor de beheerder. De reset heeft effect op: Leerplan, Verberg module, Doelniveau, Verdwijnscore, Testafname, Vakprotocol en Takenmappen. Het gebruik van deze Totaal-reset wordt behandeld in de instructievideo die hier binnenkort verschijnt.

3. Hoe exporteer ik het Testplan?
Het gebruik van het Testplan is te bekijken in de video en in de pdf van de uitleg.

4. Welke speciale rapporten kan ik bekijken?
Deze video behandelt de speciale rapporten voor de beheerder.

5. Hoe importeer ik een EDEXML bestand?
Het importeren van EDEXML bestanden kunt u bekijken in de video of in een pdf van de uitleg.

6. Hoe archiveer ik gebruikers?
Het archiveren van gebruikers kunt u bekijken in de video of in een pdf van de uitleg.

7. Hoe werk ik gebruikersgegevens bij?
Jaarlijks verwelkomt u als school nieuwe gebruikers en verhuizen de meeste gebruikers naar een volgende klas. In deze video laten we zien hoe dit in zijn werk gaat.

8. Hoe kan ik gebruikers wissen?
De uitleg voor het wissen van gebruikers is hier te downloaden. Let op: het verwijderen van leerlingen bevrijdt nooit licenties. Gebruikte licenties worden apart geregistreerd en blijven verbruikt, ook nadat een account is verwijderd. De Muiswerk Online licentietellers worden automatisch ieder jaar op 1 augustus op 0 gezet.

9. Wij hebben SOMtoday als ELO. Waar vind ik in SOMtoday het bestand 'Leerling_Export Muiswerk Online' om de gebruikersgegevens in te voeren?
Ga in SOM naar Leerlingen > knop Rapportage, zoek op 'Muiswerk' en klik daarna op de Excel-export knop om het bestand te exporteren. Klik hier voor een schermafdruk van SOMtoday.

Terug naar boven.

Staat uw vraag er niet bij? Bel ons dan op 0297 523159 of mail naar support@muiswerk.nl.